Het is goed mogelijk dat er binnen nu en niet al te lange tijd een compleet verbod komt op het adverteren voor gokken in Zweden. Het Scandinavische land heeft sinds een jaar een wetgeving die vergelijkbaar is met de wet die in 2020 in Nederland in werking gaat treden. Er zijn nu dus online casino’s met een licentie actief in Zweden. Er is recent een onderzoek ingesteld naar de vaak te agressieve marketingstrategieën, van zowel deze online casino’s als het enige toegestane landbased casino in het land. Hoewel de resultaten van het onderzoek nog niet bekend zijn, lijkt het niet uitgesloten dat er een algeheel verbod komt op het maken van reclame voor het casino en voor gokken. We vertellen er hier meer over.
Onderzoek naar reclame voor online gokken
De Gaming Market Commission van Zweden, met de pakkende naam Spelmarknadsutredningen, heeft de leiding in het onderzoek naar de gevolgen van het maken van reclame voor gokken. Dit onderzoek werd al in 2018 ingesteld om te kijken wat de gevolgen zouden zijn van de nieuwe wetgeving die in 2019 in werking ging. Door deze wet werd het voor het eerst mogelijk voor online casino’s om legaal te opereren in het Scandinavische land. De mogelijk schadelijke effecten van het toestaan van online gokken worden onderzocht, om er zo achter te komen wat wel en niet moet worden toegestaan. Het bekijken van de effecten van reclame is één van de kerndoelen van het onderzoek. Wanneer uit het onderzoek zal blijken dat er inderdaad negatieve effecten zijn door het toestaan van het maken van reclame voor online gokken, dan zal er een verbod komen. Dit verbod is dan vergelijkbaar met het bestaande verbod op het maken van reclame voor roken en tabak, zoals we dat ook in Nederland kennen.
Zweedse gokindustrie grijpt zelf ook in
Opmerkelijk is dat er inderdaad een probleem lijkt te zijn wat betreft het excessief en agressief reclame maken voor online casino’s en online gokken. Dit blijkt vooral uit het feit dat er uit de gokindustrie zelf een voorstel is gekomen om het maken van reclame te beperken. Dit zou bijvoorbeeld inhouden dat er op bepaalde tijdstippen geen reclame mag worden gemaakt en bepaalde doelgroepen online niet mogen worden aangesproken. Volgens de minister van binnenlandse zaken van Zweden is dit echter niet genoeg. Hij lijkt nu al van mening te zijn dat strengere regels voor het adverteren nodig zijn, maar geeft wel aan eerst de uitslagen van het onderzoek af te wachten. Opmerkelijk is ook dat het online casino Svenska Spel dit niet afwacht. Zij stoppen voor de rest van het jaar met reclame maken.
Parallellen met Nederland
Aangezien de gokwet die in Zweden in 2019 in werking ging in grote lijnen overeenkomt met de gokwet die in Nederland in 2020 in zal gaan, is het interessant om de ontwikkelingen in dat land te volgen. Wanneer ze er daar achter komen dat het loslaten van het maken van reclame voor grote problemen zorgt, dan is de kans aanwezig dat dit ook in Nederland het geval gaat zijn. Wij houden Zweden daarom in ieder geval in de gaten!