Uiteraard is de wetgeving over kansspelen in Engeland duidelijk rondom de kwestie van minderjarigen die gokken. Het gericht adverteren op jongeren is verboden en het laten gokken van mensen onder de achttien is al helemaal uit den boze. De Britse advertentie-waakhond, de Advertising Standards Authority (ASA), heeft vijf gokbedrijven betrapt die stiekem toch advertenties richtten op kinderen. In dit artikel vertellen we je meer over deze kwalijke zaak.
Advertentie waakhond gebruik ‘avatars’ om gokbedrijven te controleren
De ASA gebruikte een slimme methode om te checken of alle gokbedrijven aan de kansspelenwetgeving voldeden. Er werden namelijk ‘avatars ‘ gecreëerd door medewerkers van de instantie. Deze online profielen werden ingericht alsof ze van een kind waren. Het surfgedrag van een kind werd gesimuleerd en profielen op websites werden aangemaakt met de nep-identiteit van een minderjarige. Gedurende een periode van twee weken werd vervolgens gekeken wat voor advertenties op de avatar werden afgestuurd op diverse vrij toegankelijke websites, waar dus geen inlogcodes voor nodig waren. Het bleek dat van maar liefst 43 gokbedrijven advertenties verschenen. Dit gebeurde ook op tientallen kinderwebsites en op YouTube, waar veel kinderen veel tijd doorbrengen.
Vijf gokbedrijven overtreden wetgeving kansspelen
Van de 43 gokbedrijven waarvan advertenties te zien waren heeft de ASA vijf partijen ook daadwerkelijk schuldig bevonden aan het overtreden van de reclamecode. Dit waren de bedrijven Vikings Video Slot, Redbet, Multilotto, Unibet en PlayOjo. Deze vijf bedrijven lieten in totaal 23 verschillende ads zien die 151 keer verschenen op diverse kinderwebsites. Vooral het bedrijf Vikings Video Slot ging vaak over de grens. Bijna de helft van de ads die in overtreding waren was afkomstig van dit videoslot bedrijf. De wetgeving over kansspelen werd door Vikings Video Slot alleen al 122 keer overtreden.
Online casino’s schuiven de schuld af op ingehuurde derde partijen
Opvallend is dat de online casino’s vrijwel allemaal de schuld afschuiven op andere bedrijven. De gokbedrijven verschuilen zich namelijk achter het feit dat ze derde partijen inhuren om reclame te maken. Hoewel het natuurlijk zo is dat de eindverantwoordelijkheid bij de gokbedrijven zelf ligt, stellen de vijf bedrijven die in overtreding zijn dat het contractbreuk is aan de kant van het advertentiebedrijf. Er zou duidelijk zijn afgesproken dat het gericht adverteren op jongeren onder de achttien jaar niet is toegestaan. Het is nog onduidelijk of de gokbedrijven een boete krijgen of dat juist de adverterende bedrijven worden aangepakt.
ASA wil vaker gaan controleren met ‘avatars’
De ASA heeft aangegeven dat het succes van deze operatie een aanleiding is om vaker controles te doen door middel van de ‘avatars’. Met deze nieuwe techniek kunnen ze gericht zoeken naar advertenties die op kinderen zijn gericht, omdat ze zelf het surfgedrag van een kind nabootsen. Naast het opsporen van illegale advertenties van gokbedrijven staat ook het aanpakken van bijvoorbeeld fastfoodketens, tabaksproducenten en bedrijven die alcohol verkopen hoog op de agenda bij de ASA. Het is goed om te merken dat ook de digitale reclame goed in de gaten wordt gehouden om kwetsbare partijen te beschermen en online gokken eerlijk en betrouwbaar te houden.