Alles over kansspel en casino vergunningen, licenties en wetgeving in Duitsland anno 2017

Deze tekst is voor het laatst geüpdatet in December 2017. We doen ons best om bij wijzigingen in de wet meteen onze website aan te passen.

In Duitsland zijn de kansspel licenties en casino vergunningen vrijwel allemaal uitgegeven aan bedrijven die eigendom zijn van de staat of van individuele deelstaten. De regulering is op veel gebieden wat vreemd en onduidelijk. De gok licentie voor een landbased of online casino kan vrijwel niet worden verkregen door nieuwe bedrijven, hoewel dit op papier wel mogelijk zou moeten zijn. Dankzij maatregelen van de Europese Unie is het echter wel mogelijk voor Duitsers om online te gokken. Op deze pagina kun je meer lezen over de details rondom het legale en illegale wedden en gokken in Duitsland. Daarnaast bekijken we de kansspelbelasting in dit land en gaan we dieper in op de toekomst van het gokken in Duitsland.

Duitse kansspel regulering in het kort

  • Online kansspelen aanbieden is illegaal. Buitenlandse aanbieders voor spelers in Duitsland worden gedoogd. Er mag geen reclame gemaakt worden voor online kansspelen
  • Landbased casino’s zijn legaal. Er zijn 65 casino’s en duizenden amusements hallen in Duitsland
  • Kansspel belasting verschilt per soort kansspel.
  • Casino spellen zoals roulette and blackjack zijn vrij van kansspel belasting. De aanbieder betaald belasting over de omzet.
  • Poker winsten vallen onder inkomsten belasting.
  • Winsten uit (sport) weddenschappen moeten door de aanbieder betaald worden en bedragen 5% kansspel belasting.
  • Aanbieders van amusementshallen betalen rond de 30% belasting maar dit kan per staat verschillen.  De speler betaald 10% kansspel belasting over de winst uit speelhallen.

Welke vormen van gokken zijn legaal in Duitsland

In Duitsland is er niet één centraal overheidsorgaan dat zich bezig moet houden met regulering van en het toezicht op de casinomarkt. In tegenstelling tot vrijwel alle andere Europese landen ligt de verantwoordelijkheid in grote mate bij de deelstaten zelf. Er zijn echter wel enkele departementen van deelstaten die bepaalde licenties mogen verstrekken en moeten controleren. Dit zijn bijvoorbeeld onder andere:

  • Ministerie van Sport van Hessen: verantwoordelijk voor licenties betreffende sportweddenschappen
  • Regionale raad van Darmstadt: verantwoordelijk voor licenties betreffende wedden op paardenraces
  • Ministerie van Binnenlandse Zaken van Nedersaksen: verantwoordelijk voor betalingsverkeer en het verstrekken en controleren van nationale loterij vergunningen

Hoewel deze bestuursorganen normaal op lokaal niveau acteren hebben ze van de Duitse staat de bevoegdheid gekregen om deze specifieke taken voor het hele land op zich te nemen.

Ongeveer de helft van alle landbased casino’s in Duitsland zijn volledig eigendom van de deelstaat of staat. De andere helft van landbased casino’s zijn in handen van samenwerkingsverbanden tussen particuliere bedrijven en de (lokale) overheid. Er kan dus met recht worden gesproken van een monopolie positie van de overheid. Er zijn rond de 65 casino’s en meer dan duizend amusementshallen. Deze amusementshallen zijn veelal wel in particulier bezit, maar ook hier heeft de overheid meer dan eens een vinger in de pap. Het gokken bij alle casino’s en amusementshallen met de juiste vergunningen is uiteraard compleet legaal in Duitsland.

Daarnaast mogen sportweddenschappen ook legaal worden afgesloten bij de vele wedkantoren die door het hele land zitten. Deze worden ook zonder uitzondering aangeboden door staatsbedrijven. Officieel mogen ook andere bedrijven hier een licentie voor aanvragen, maar in de praktijk zijn de eisen hiervoor zo streng dat niemand een gok licentie krijgt. Er zijn op papier sinds 2012 twintig licenties te vergeven. Van de 41 aanmeldingen voor deze gok licentie is er echter nog geen één goedgekeurd.

Doordat vrijwel alle bedrijven die weddenschappen en casinospellen aanbieden geheel of gedeeltelijk eigendom zijn van de staat is de regulering en handhaving van deze bedrijven over het algemeen zeer goed. Daardoor zijn de legale Duitse casino’s en andere beschikbare kansspelen in Duitsland zeer veilig te noemen. De staat controleert goed op witwassen, fraude en andere vormen van oplichting.

Kansspelbelasting

De hoogte van de kansspelbelasting is in Duitsland afhankelijk van het soort weddenschap en het kansspel. Op bijvoorbeeld sportweddenschappen heeft men een belasting van 5% op elke weddenschap. Dit is bijzonder hoog en werkt daardoor ontmoedigend op nieuwe aanbieders die zich legaal op de Duitse markt willen storten. Omdat de huidige sportweddenschappen allemaal door de staat worden aangeboden is het voor deze partij niet erg om veel belasting af te dragen. De winst van het staatsbedrijf gaat namelijk sowieso al naar de staat.

Voor loterijen gaat op dat ongeveer 20 procent van de totale inleg moet worden afgedragen aan kansspelbelasting. Daar komt bovendien nog een concessiebijdrage bij  van ongeveer 24 procent. Ook voor loterijen is de kansspelbelasting dus zeer hoog te noemen. Voor landbased casino’s en bijvoorbeeld amusementshallen is de kansspelbelasting 19 procent op de bruto winst. Dit is vergelijkbaar met de hoeveelheid die casino’s in Nederland moeten afdragen. Opvallend is dat ook online casino’s die in principe illegaal opereren in Duitsland deze kansspelbelasting moeten afdragen.

Welke vormen van gokken zijn illegaal

In Duitsland is het online aanbieden van kansspelen en hier reclame voor maken illegaal. Het is echter niet zo dat bedrijven die over een buitenlandse gok licentie beschikken worden geblokkeerd in Duitsland. Hierdoor kunnen in de praktijk Duitse gokkers gewoon gebruik maken en zich aanmelden bij deze websites. Hoewel ze volgens de wet in overtreding zijn is de Duitse staat niet echt bezig met het opsporen en vervolgen van online gokkers. Dit komt mede door de schaal waarop dit voorkomt. Met ruim 80 miljoen inwoners en vele honderden aanbieders van online kansspelen is het niet te doen om aan individuele gokkers boetes uit te delen.

Er kan dus worden gesproken van een gedoogbeleid voor online kansspelen zolang deze zich niet in Duitsland hebben gevestigd. Dit is ook te zien aan het gigantisch aantal mensen dat online weddenschappen afsluit en online casinospellen doet. Het geld dat omgaat op de illegale casinomarkt in Duitsland werd in 2015 geschat op maar liefst vier tot 22 miljard euro.

Er is echter een uitzondering op deze regel. De wet die zorgt voor het verbod op het online aanbieden van kansspelen is pas sinds 2008 actief. De Duitse deelstaten mogen zelf weten of ze de aangenomen wetten ondertekenen. In 2008 koos Sleeswijk-Holstein ervoor om dit niet te doen. Ze gaven daardoor gewoon licenties af aan niet-staatsbedrijven om kansspelen online aan te bieden. Met een wet in 2012 werd dit vervolgens weer verboden. De bedrijven die echter tussen 2008 en 2012 een vergunning hebben gekregen kregen deze vaak voor zes jaar. De bestaande vergunningen werden met de nieuwe wet niet ingetrokken. Hierdoor zijn er in Sleeswijk-Holstein enkele legale online aanbieders van kansspelen gevestigd die nu nog een Duitse licentie hebben.

De toekomst van gokken in Duitsland

De Duitse staat is al meerdere malen in het ongelijk gesteld door de Europese Unie betreffende de kansspelregulering. Het monopolie van de staat ziet men bij de EU als iets wat niet hoort bij een vrijemarkteconomie. Tot nu toe heeft dit echter geen grote veranderingen gebracht in de kansspel wetgeving in Duitsland. Het kan zomaar zijn dat dit in de toekomst gaat veranderen, maar tot die tijd zal het in Duitsland goed zoeken zijn wat wel en niet legaal is en of deze wetten worden gehandhaafd of juist gedoogd.

Door de soms vreemde wet- en regelgeving rondom kansspelen is een voor zowel gokkers als aanbieders alles behalve ideale situatie ontstaan. Er is weinig tot geen regulering voor het online gokken en als je als speler tegen problemen aanloopt dan heb je geen instantie waar je je tot kunt richten, omdat jouw manier van gokken in principe illegaal is. Bovendien loopt het land mogelijk veel inkomsten mis omdat de online aanbieders belastingtechnisch in een vreemde positie zitten. Het is te hopen dat hier in de nabije toekomst meer duidelijkheid over gaat komen.