Klacht online casino: uitleg en stap voor stap guide

Bij CasinoOplichters.nl ontvangen we regelmatig e-mails van onze lezers. Hierin staan uiteenlopende klachten over aanbieders van online casino spellen. Natuurlijk proberen we iedereen zo goed mogelijk te helpen. Dit doen we op verschillende manieren, bijvoorbeeld door contact op te nemen met het online casino in kwestie. Ook schrijven we over veelvoorkomende problemen en houden we een zwarte lijst online casino’s bij.

Hoewel we ons best doen om iedereen die bij ons aanklopt te helpen zijn we, zeker internationaal gezien, een relatief bescheiden naam. Om echt impact te krijgen bij een groot online casino zijn er gelukkig andere stappen die je kunt ondernemen.

Weten wat je moet doen bij casino klachten? Neem dan het onderstaande stappenplan door. We geven hier bovendien tips over instanties waar je aan kunt kloppen mochten je klachten niet worden opgepakt door online casino’s. Hopelijk kunnen we op deze manier ons steentje bijdragen aan veilig en eerlijk online gokken!

Stappenplan: wat te doen bij casino klachten?

Bij klachten of problemen bij een online casino raden we je aan om dit stappenplan als handleiding te gebruiken.

Check of je de terms & conditions hebt overtreden

Het is in eerste instantie erg belangrijk om uit te sluiten dat er daadwerkelijk sprake is van een fout of een foutieve behandeling van de kant van het online casino. We zien regelmatig casino klachten voorbij komen over een niet gedane betaling of over het verdwijnen van speelgeld. Meer dan eens blijkt bij nader onderzoek dat het om een overtreding van de terms & conditions gaat.

In dat geval ligt de fout niet bij het online casino en een klacht indienen heeft weinig zin wanneer er geen fout is gemaakt door de aanbieder van de casino spellen.

In de terms & conditions staat onder meer gespecificeerd waar je aan moet voldoen om bonusgeld definitief te houden. Ook kan er in beschreven staan wanneer en hoe je een uitbetaling kan aanvragen en hoe lang dit maximaal zal duren.

Het is  essentieel om deze voorwaarden goed te lezen voordat je gaat gokken bij een online casino. Je moet deze namelijk accepteren bij het aanmaken van een account en daardoor moet je je er in het vervolg aan houden.

Neem contact op met het online casino

Er zeker van dat het probleem bij het online casino ligt? Benader dan via de op de website aangegeven kanalen het online casino in kwestie. Vaak kan dit per live chat, e-mail of telefoon. Omschrijf duidelijk je klacht(en). Belangrijk is om, zeker in het begin, beleefd te blijven.

Documenteer het contact met het online casino goed. Sla e-mails op en maak screenshots van een live chat. Dit kan later, als je klachten niet worden opgelost, van pas komen.

Krijg je geen goede oplossing aangeboden? Vraag dan om contact met een leidinggevende. Nog steeds problemen? Ga dan door naar de volgende stap.

Schakel een derde partij in

Een externe partij inschakelen en je casino klachten daar uiten kan tot een goed resultaat leiden. Dit gaat zeker op wanneer het om grote websites en aanverwante bedrijven gaat die zich bezighouden met bijvoorbeeld online casino recensies. Deze bedrijven weten een groot publiek te bereiken en online casino’s zijn sneller geneigd naar ze te luisteren.

Enkele voorbeelden van grote (inter)nationale casino websites waar je met klachten terecht kunt:
– askgamblers.com
– casinoplayersreport.com
– lcb.org
– thepogg.com
– feedbackcasino.com

Je kunt bovendien ook bij meerdere van deze websites je klachten aanleveren. Hoe meer druk hoe groter de kans op een snelle en adequate oplossing.

(Wij verdienen net als bovengenoemde websites geld door middel van affiliate marketing. We stellen het enorm op prijs als je de links op onze sites gebruikt in plaats van op bovengenoemde. Hierdoor kunnen we vaker en nog betere content voor onze bezoekers maken)

Schakel de vergunningverlenende instantie in

Nog altijd geen goede oplossing voor je casino klachten? Dan is het tijd om de vergunningverlenende instantie in te schakelen. Elk goed online casino heeft een casino licentie en dit staat op de website genoteerd. Denk bijvoorbeeld aan een Maltese, Britse of Curaçaose vergunning.

Bij de vermelding van de licentie staat vaak ook een nummer. Contacteer de instantie die de vergunning heeft afgegeven en noteer naast de klacht die je hebt het vergunningnummer. De instantie kan ingrijpen als er structurele problemen zijn en zo hopelijk je klachten oplossen!

Via onderstaande links kan je een klacht indienen bij de vergunningverstrekker:
Maltese Gaming Authority
Curacao eGaming
Britse Gambling Commission

Laat online reviews achter om anderen te helpen

Een belangrijke laatste stap is het achterlaten van online reviews. Je hebt hier wellicht zelf niet veel aan wat betreft het oplossen van je klachten, maar het kan wel anderen behoeden voor casino oplichting. Zo kunnen malafide online casino’s worden uitgesloten en hopelijk voorgoed opgedoekt worden.

Nederlandse instanties kunnen vaak niet helpen

Momenteel is het nog niet mogelijk om een online casino vergunning in Nederland aan te vragen (behalve voor de merken van de Nederlandse Loterij). Je kunt daarom met online casino klachten niet aankloppen bij Nederlandse instanties omdat ze gewoonweg niks te zeggen hebben over online casino’s die in het buitenland zijn gevestigd.

Dit gaat uiteraard veranderen wanneer er vanaf medio 2021 Nederlandse licenties worden uitgegeven.

Voorkomen is beter dan genezen: waar moet ik op letten bij een online casino?

Casino klachten zijn bijzonder vervelend. De beste manier om dit tegen te gaan is door ze te voorkomen. Enkele zaken waar je op moet letten bij het kiezen van een online casino om te gaan gokken:

Gepubliceerd door

Peter Visser

Ik ben al jaren dol op kansspelen, vooral roulette. De laatste jaren heb ik met en voor verschillende casino websites gewerkt. Ik vind het leuk om nieuwe online casino's uit te proberen en de klantenservice uit te testen.